Izglītības un zinātnes ministrijas darba grupas izstrādātais ziņojums “Priekšlikumi pedagogu darba samaksas paaugstināšanai un darba slodžu sabalansēšanai periodam no 2023. gada 1. septembra līdz 2027. gada 1. septembrim” šodien tiek nodots sabiedriskajai apspriešanai.
Līdz 22.augustam tiek gaidīti arī oficiāli atzinumi no saistītajām ministrijām, piemēram, Finanšu ministrijas un sociālajiem partneriem.
Pedagogu darba samaksas pilnveides darba grupas izstrādātajā ziņojumā tiek rosināts līdzsvarot pedagogu darba slodzes. Būtiskākās pārmaiņas saistītas ar izmaiņām vispārējā izglītībā, kur tiek piedāvāta pakāpeniska pāreja uz proporciju 60:40 attiecībā uz pedagoga laika sadalījumu starp kontaktstundām un pārējiem darbiem.
Nododot ziņojumu “Priekšlikumi pedagogu darba samaksas paaugstināšanai un darba slodžu sabalansēšanai periodam no 2023. gada 1. septembra līdz 2027. gada 1. septembrim” sabiedriskajai apspriešanai, darba grupa ierosina noteikt pakāpenisku un vadlīnijās balstītu pāreju uz minēto proporciju, sākot ar 2023./2024. mācību gadu, kad tiktu īstenota procentu proporcija 68:32, un noslēdzot to 2027./2028.mācību gadā ar procentu attiecību 60:40. Darba grupas pārstāvji vienojušies, ka optimāls pedagogu darba slodzes balanss būtu situācijā, kad 60% no darba laika tiek atvēlēts kontaktstundu vadīšanai, bet 40% – citiem darba pienākumiem. Joprojām risinās diskusijas par to, vai šāds procentuālais dalījums būtu jāiestrādā normatīvajos aktos kā obligāts – piemēram, Latvijas izglītības vadītāju asociācijas (LIVA) vadība šādā gadījumā saredz riskus saistībā ar pedagogu vakancēm, kas palielinātos, ja atsevišķiem pedagogiem nebūtu iespējas palielināt kontaktstundu skaitu.
“Izglītības un zinātnes ministrija atbalsta procentuālās proporcijas 60:40 ieviešanu, nosakot tai rekomendējošu raksturu. Šāda pieeja atbilst nozares vajadzībām, reālajai situācijai izglītības iestādēs un paredz virzību uz sasniedzamiem mērķiem. Līdz 22. augustam no visiem partneriem tiek gaidīts viedoklis un priekšlikumi gan kopumā par informatīvo ziņojumu, gan slodžu sadali,” situāciju skaidro Izglītības un zinātnes ministres padomnieks Jānis Ozols.
Jau šobrīd Ministru kabineta noteikumu Nr. 445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi” piektais pielikums piedāvā rekomendāciju par optimālu pedagogu darba slodzes sadalījumu, taču vadlīnijas ir nepieciešams pilnveidot un atkārtoti saskaņot ar sadarbības partneriem, kas ir nākamais veicamais uzdevums līdz šī gada decembrim. Pēc sabiedriskās apspriešanas un atzinumu saņemšanas Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādātos priekšlikumus varēs virzīt apstiprināšanai valdībā.
Jau ziņots, ka informatīvā ziņojuma projektā “Priekšlikumi pedagogu darba samaksas paaugstināšanai un darba slodžu sabalansēšanai periodam no 2023. gada 1. septembra līdz 2027. gada 1. septembrim” sniegti priekšlikumi gan par vispārējo un profesionālo izglītību, gan profesionālās ievirzes (sports un kultūra), gan arī augstāko izglītību. Ziņojumā katra nodaļa ir veltīta vienai izglītības jomai un izvērš slodzes līdzsvarošanas scenārijus, t.sk. ziņojuma ievads piedāvā arī zemākās likmes grafika projektu, bet katrā nodaļā dota arī papildu fiskālā ietekme no slodzes līdzsvarošanas. Ziņojuma kopsavilkumā darba grupa piedāvā gan visu scenāriju fiskālo ietekmi, gan arī tos variantus, kurus darba grupa piedāvā tālākai lēmuma pieņemšanai valdībā. Balstoties uz valdības lēmumu, ministrija iesniegs atsevišķu prioritāro pasākumu par papildu finansējuma nepieciešamību 2023. gadam un turpmākajiem gadiem, lai nodrošinātu ziņojumā minēto pedagogu darba slodzes izlīdzinājumu.
Pedagogu darba samaksas pilnveides darba grupā strādā arī pārstāvji no Kultūras ministrijas, Latvijas Nacionālā kultūras centra, kā arī sociālie un sadarbības partneri – Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības, Latvijas izglītības vadītāju asociācijas, kā arī pilsētu un novadu izglītības pārvalžu vadītāji.
Darba grupas materiāli ir pieejami IZM tīmekļvietnē.
Publiskajai apspriešanai nodotais ziņojums “Priekšlikumi pedagogu darba samaksas paaugstināšanai un darba slodžu sabalansēšanai periodam no 2023. gada 1. septembra līdz 2027. gada 1. septembrim” pieejams Tiesību aktu publiskajā portālā: https://ieej.lv/VJ2lC.
Pedagogu darba samaksas pieauguma grafiks
Pasāk. |
Izglītības pakāpe |
Zemākās mēneša darba algas likmes palielināšana |
||||
1. |
Vispārējā izglītība, profesionālā izglītība, t.sk. profesionālās ievirzes izglītība, interešu izglītība |
2023.g. 1.sept. |
2024.g. 1.sept. |
2025.g. 1.sept. |
2026.g. 1.sept. |
2027.g. 1.sept. |
|
Pedagoga zemākā mēneša darba algas likme |
976 |
1 058 |
1 147 |
1 243 |
1 347 |
Papildu nepieciešamais finansējums |
2023. gada |
2024. gadam |
2025. gadam |
2026. gadam |
2027. gadam |
|
5 373 580 |
22 319 975 |
39 987 813 |
158 240 841 |
213 967 063 |
||
Pamata un vispārējā vidējā izglītība |
440 789 |
1 797 960 |
3 265 344 |
103 969 522 |
140 737 731 |
|
Speciālā izglītība |
989 965 |
4 038 015 |
7 333 556 |
10 902 639 |
14 758 289 |
|
Profesionālā izglītība |
1 824 680 |
7 438 279 |
13 500 506 |
20 069 615 |
27 166 301 |
|
Profesionālās ievirzes izglītība |
1 514 635 |
6 584 031 |
11 417 661 |
16 652 504 |
22 307 660 |
|
Interešu izglītība |
603 511 |
2 461 690 |
4 470 746 |
6 646 561 |
8 997 082 |
|
2. |
Pirmsskolas izglītība |
2023.g. 1.sept. |
2024.g. 1.sept. |
2025.g. 1.sept. |
2026.g. 1.sept. |
2027.g. 1.sept. |
|
Pedagoga zemākā mēneša darba algas likme |
1 141 |
1 312 |
1 483 |
1 656 |
1 795 |
Papildu nepieciešamais finansējums 5-6 gadus veciem bērniem |
2023. gada |
2024. gadam |
2025. gadam |
2026. gadam |
2027. gadam |
|
3 205 550 |
12 822 200 |
22 438 850 |
32 092 992 |
41 184 759 |
||
2.A |
1,5-4 gadus veciem bērniem (pašvaldību budžeta ietekme) |
7 079 616 |
28 318 464 |
49 557 312 |
70 878 963 |
90 958 577 |
3. |
Augstākā izglītība |
2023. 1.janv. |
2024.g. 1.janv. |
2025.g. 1.janv. |
2026.g. 1.janv. |
2027.g. 1.janv. |
|
Pedagoga zemākā mēneša darba algas likme |
|||||
Asistents |
798 |
880 |
961 |
1 325 |
1 436 |
|
Lektors |
1 000 |
1 101 |
1 201 |
1 656 |
1 795 |
|
Docents |
1 250 |
1 376 |
1 502 |
2 070 |
2 244 |
|
Asociētais profesors |
1 562 |
1 719 |
1 877 |
2 588 |
2 805 |
|
Profesors |
1 951 |
2 149 |
2 346 |
3 234 |
3 506 |
|
Papildu nepieciešamais finansējums |
2023. gadam |
2024. gadam |
2025. gadam |
2026. gadam |
2027. gadam |
|
6 264 840 |
12 614 096 |
18 943 741 |
47 510 334 |
56 247 370 |
||
PAVISAM KOPĀ |
21 923 586 |
76 074 735 |
130 927 716 |
308 723 130 |
402 357 769 |
|
t.sk., ietekme uz: |
||||||
Valsts budžetu |
14 843 970 |
47 756 271 |
81 370 404 |
237 844 167 |
311 399 192 |
|
Pašvaldību budžetu |
7 079 616 |
28 318 464 |
49 557 312 |
70 878 963 |
90 958 577 |
Piezīme: Pedagogu darba samaksas pieauguma grafikā katra gada papildu nepieciešamais finansējums ietver sevī iepriekšējos gados papildu nepieciešamo finansējumu plānotajam likmes samaksas pieaugumam.