Dans Bērtulis: Kā mums visiem ātri un ērti nokļūt Rīgā

0
1975
Foto: AP/Scanpix/LETA

Ādažus un Carnikavu kopā veido gandrīz 9000 mājsaimniecību. Šis skaitlis turpina pieaugt. Tikai puse no mājsaimniecībām ir nodarbinātas uz vietas vai tajās ir pensionāri, otra puse – brauc uz darbu ārpus novada. 80 % uz Rīgu, pārējie – uz Siguldas, Salaspils pusi. Un 60 % no braucējiem – ar savu personisko auto. Vismaz viens spēkrats uz mājsaimniecību. Tā nu nepārtrauktā straumē Rīgas virzienā katru rītu dodas ap 3500 privāto automašīnu, tērē stundu sastrēgumos un tikpat daudz laika atceļā. Katru dienu esam spiesti uzsākt pāris stundu agrāk. Tieši tas pats nelietderīgais laika patēriņš notiek dienas beigās, dodoties mājup. Turklāt vidējās izmaksas uz tādu individuālo reisu ir vismaz 5 eiro dienā vai aptuveni 100 eiro mēnesī tikai par degvielu. Vēl jādomā par Rīgas autostāvvietu izmaksām. Arī par auto degvielas izmešiem dabā. Parēķinām visu šo mājsaimniecību kopējos izdevumus 20 darba dienu mēnesī: Degviela = 350 000 eiro Sastrēgumos pavadītās stundas = 100 000. Ja stundā vidēji pelnām 5 eiro – vēl pusmiljons. Cik tas izmaksā gadā – sarēķinām paši. Un cik izmešu mēs dabā atstājam – daudz.

Kādas alternatīvas ir šodien? Autobusa biļete no mūsu novada uz Rīgu un atpakaļ maksā vidēji 3,2 eiro. Laika ziņā – nedaudz ilgāk nekā ar privāto auto. Bet ar komfortu ir, kā ir. Te vēl viena nianse – ar auto atpakaļceļā var iebraukt veikalā, nopirkt pārtiku, sadzīves lietas un aizgādāt mājās. Ar autobusu ne visiem tas ir ērti, it īpaši tiem, kuri dzīvo tālāk kā kilometru no pieturas. Un tie ir daudzie gan vēsturiski, gan nesen uzbūvētie ciemi. Šiem cilvēkiem piedāvātais sabiedriskais transports vispār neko neatrisina, jo bez visiem augšminētajiem trūkumiem kursē reti un ar grūti saprotamu regularitāti. Vilciena biļete turpu atpakaļ Carnikava- Rīgas centrālā stacija maksā 3 eiro. Jau lētāk, bet atkal problēma – kājāmgājēja attālumā no Carnikavas novada un Garkalnes stacijām mīt vien 20 % no novada iedzīvotājiem. Un ar iepirkšanos ir līdzīga problēma, kā braucot ar sabiedrisko autobusu – Carnikavā ir veikals blakus stacijai, bet Garkalnē, Ādažos vilciens vispār nav pieejams.

Protams, ne visiem darbs ir blakus Centrālajai stacijai vai Brīvības ielai. Tad pierēķinām vēl vismaz 1,5 eiro par mēnešbiļeti Rīgas sabiedriskajā transportā darbadienā. Līdz ar to patlaban skaitām, kā gribam, bet pieci–septiņi eiro dienā par tikšanu uz darbu un atpakaļ ir vienādi gan mersedesam, gan autobusam. Automašīnām + vēl visi nodokļi, eļļas maiņas, remonti, fotoradari… Mūsu partijas piedāvātais risinājums ir Park&Ride – apsargāti auto stāvlaukumi sabiedriskā transporta, pamatā vilciena, pieturās pirms iebraukšanas Rīgā. Arī mūsu novadnieks Pauls Timrots savā populārajā raidījumā ‘’Zebra’’ uzskatāmi izanalizējis šo risinājumu auto plūsmai. Jaunās konservatīvās partijas pārziņā atrodas Satiksmes ministrija. Līdz ar to partija savā ikdienā pastiprināti pievērš uzmanību satiksmes jautājumiem.

JKP ministram Tālim Linkaitam ir atbalstošs redzējums šādam projektam (protams, domājot par visiem Rīgu aptverošajiem novadiem). Šis process iedalās vairākos iedzīvotāju ikdienas atvieglošanas pasākumos. Tiks izstrādāta vienota sabiedriskā transporta biļete no auto atstāšanas brīža stāvvietā, ieskaitot braucienu vilcienā (Carnikava–Rīga 15 minūtes), līdz maršruta beigām ar sabiedrisko transportu galvaspilsētā. Kā jau minējām – novitāte ir plašas autostāvvietas vilcienu pieturvietās. Mūsu gadījumā – jauna Baltezerā, kā arī paplašināta un labiekārtota autostāvvieta Carnikavā pie dzelzceļa stacijas un Kalngalē. Park&Ride pasaulē nav nekas jauns un ir atzīts par ļoti efektīvu. Turklāt jau ceļā pie mums ir jaunie modernie “Škoda“ vilcieni, kuri aprīkoti ar WI-FI, kafijas automātiem, WC utt. Autostāvvietas Carnikavā, Baltezerā, Saulkrastos un citās pašvaldībās – apgaismotas, tīras, ērtas. Pēc mūsu aprēķiniem, vienotā mēnešbiļete maksās ap 40–50 eiro. Protams, būs iespēja iegādāties arī vienas dienas biļeti utt.

Satiksmes ministrija un JKP ir sākusi strādāt pie šādiem risinājumiem, lai cilvēki, dodoties uz darbu un mājupceļā, nenogurtu un varētu ietaupīto laiku un naudu izmantot savā labā. Kā zināms, 2023. gadā Ādažu novadam tiks pievienota daļa no Garkalnes novada, tajā skaitā tā, kur patlaban atrodas vēsturiskā Garkalnes stacija. Šis punkts būtiski atvieglo projekta uzsākšanu jau tagad, protams, vienojoties ar aizejošo Garkalnes domi. Būtu tikai vēlēšanās. Šobrīd pie varas esošajām pašvaldībām atlicis arī vienoties ar Satiksmes ministriju par zemes teritorijām, stāvvietu ekspluatācijas noteikumiem. Tiesa, šāda vēlme no pagaidām pie varas esošajiem Reģionāļiem ne ZZS  līdz šodienai nav bijusi manāma. Gribam uzsvērt, ka šim projektam no Satiksmes ministrijas tiks piešķirts gan ES, gan valsts finansējums. Jauno konservatīvo komanda šo projektu vēlās īstenot kā vienu no galvenajiem mērķiem savā darbībā mūsu novadā.

Sakārtota transporta infrastruktūra ir priekšnoteikums veiksmīgai dienai. Jūsu ietaupījums – nauda, laiks un iegūts labs garastāvoklis. Kā arī pāris tonnu CO2 izmešu mazāk.

Veltīsim šo laiku un naudu mūsu ģimenēm, sportam, citām labām lietām.

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit