Afēras pazīmes OIK
Formāli – OIK jeb “elektroenerģijas obligātais iepirkums” ir valsts noteikts atbalsts elektroenerģijas ražotājiem, kas to ražo koģenerācijas stacijās vai no atjaunojamiem energoresursiem.” De facto – OIK, iespējams, ir lielākā zagšanas afēra Latvijas vēsturē, kas paslēpusies aiz zaļās enerģijas virsraksta. OIK dod ekskluzīvu iespēju saujiņai uzņēmēju pārdot saražoto elektrību Latvenergo par samaksu, kas dažkārt 3-4 reizes pārniedz to cenu, par kādu mēs elektrību būtu varējuši iepirkt piem no Skandināvijas. Izklausās muļķīgi, vai ne?
2015. gadā par OIK Latvijas tauta, uzņēmēji – mēs visi – samaksājām 224 mln eiro, 2016 – 208 mln eiro, bet 2017.g. jau 235 miljonus. Arī turpmākos gadus mēs turpināsim “samest” ap 250 miljonus eiro vienai izredzēto grupiņai. Kā man noraksturoja OIK viena kolēģe: “tā ir organizēta sistēma, kā mēs visi nodrošinām ap 500 Latvijas ģimenēm ekskluzīvu dzīves līmeni”.
OIK ir vairākas korputīvas afēras pazīmes. Galvenā no tām ir fakts, ka līdzšinējās valdības vismaz 10 gadu garumā baidījās šo OIK valsts atbalstu saskaņot ar Briseli – liekas visiem bija skaidrs, ka šeptīgo politbiznesmeņu radītais modelis ir nejēdzīgi dārgs un neefektīvs. Tāpat joprojām nav izdevies pārliecināt Eiropas Komisiju, ka patērētājiem jāturpina maksāt ap 100 miljoniem eiro gadā vien Latvenergo, lai “atpelnītu” bijušā Vienotības ministra A.Kampara laikā realizēto un ar Krievijas gāzi-darbināmo TEC-2 projektu.
Varas partijas un OIK bizness
Valdības vīri mums cietiem ģīmjiem stāsta, ka uzsākta nežēlīga cīņa pret OIK, bet realitātē OIK maksājumi ik gadu turpina pieaugt. Izskatās, ka varas partijām ar šo cīņu neveicas, un visticamāk arī neveiksies, jo kā teikts latviešu parunā: “nekod rokā, kas Tevi baro”. Patiesi, mēs apskatījām varas partiju kases un daudz kas top skaidrs. OIK ikgadējās subsīdijas līdz pat 150 miljoniem eiro apmērā ir tik varen gards kumoss vairākiem simtiem OIK privilēģiju turētāju, ka ziedojumi varas partijām ir pat pašsaprotama lieta.
Iespējams, tieši šis fakts ir traucējis pašreizējam ekonomikas ministram rīkoties izlēmīgi, jo pēc “Nekā personīga» aprēķiniem «Vienotība» septiņu gadu laikā no OIK uzņēmējiem ziedojumos saņēmusi vismaz 256 000 eiro, ZZS saņēmis 140 000 eiro, NA – 15 000 eiro. Nav brīnums, ka veco partiju priekšvēlēšanu kampaņu budžeti ir 10 un pat 20x lielāki par JKP uz biedru naudām balstītajiem ieņēmumiem. Patiesībā, šīs vēlēšanas parāda, cik liela ir izaugusi OIK biznesa loma Latvijas politikā, un skaidrs, ka izlēmīgi lēmumi OIK sakarā nav gaidāmi no varas partijām.
EM darba grupas piedāvājums OIK
Pirms vasaras uzzinājām, ka, lai risinātu problēmas ar OIK sistēmu, EM A.Ašeradens veidos darba grupu. Ierēdņu valodā darba grupas veidošana parasti nozīmē laika novilcināšanas un nekā nedarīšanas taktiku. Tā vien izskatās, ka pēc divarpus gadu neefektīvas darbības OIK sistēmas sakārtošanā EM ir metis plinti krūmos un turpmākos jautājumus par OIK pāradresē jaunajai valdībai.
Domājams daudziem nojaušams, ka A.Ašeradena darba grupas 6 mēnešu darba rezultāts un piedāvājums ir vien priekšvēlēšanu darbības imitācija un neko būtiski nerisina: divi skaļāk izskanējušie risinājumi – “zaļie sertifikāti” un “jaudas reforma” – ir OIK pārsaukšana citā vārdā, kas nemazina izmaksas, varbūt pat palielina, jo nav nekādu aprēķinu, kas ir nolaidīgi no EM puses. “Zaļie sertifikāti”, visticamāk, ir “Latvenergo” mēģinājums ietekmēt konkurentus, bet jaudas reforma ir mēģinājums pārlikt izmaksas uz “AST”, kas ir liekas kustības bez konkrētas jēgas.
JKP risinājumi OIK nelaimei
1) Tā kā Latvija ar Briseli vēl nav saskaņojusi valsts atbalsta shēmu TEC-2, JKP jau ir vērsusies Briselē ar lūgumu līdz Saeimas vēlēšanām nepieņemt nekādus lēmumus šajā sakarā. Mūsu princips ir vienkāršs: OIK nedrīkst maksāt par enerģiju, kuras ražošanā netiek izmantoti atjaunojamie energoresursi, nemaz nerunājot par maksāšanu avansā gadiem uz priekšu, lai it kā samazinātu saistības (nesenais valdības lēmums par TEC-2 kompensāciju 689 miljonu eiro nākošo 11 gadu laikā).
2) Ir pēdējais laiks veikt reālas kontroles visās 400+ stacijās, jo DH Tukuma skandāls ir kliedzošs: kā atklāja TV3, izrādās mēs gadiem ilgi esam maksājuši OIK uzņēmumam, kas saražoto siltumu izmantojis malkas žāvēšanai, kamēr Tukuma iedzīvotāju siltuma rēķini katru gadu pieaug. Pilnīgs absurds, tāpēc jebkura “blēdīšanās” un atbalsta nosacījumu neievērošana piem., krāpšanās ar kurināmo vai pašpatēriņu, enerģijas ražošanas efektivitātes nesasniegšana, tiks sodīta ar tūlītēju atļaujas anulēšanu! Tāpat var tikt lemts par saņemtā atbalsta atmaksu valsts budžetā, ja konstatēti būtiski pārkāpumi – tas ir līdzīgs princips kā ES fondu projektos.
3) JKP publicēs OIK subsīdiju patiesā labuma guvējus – vairs nekādu Kipras ofšoru!
4) Tiks samazināta OIK saņēmēju peļņa kā bezriska regulētā biznesā. Valdība noteikusi 9% peļņas normu, bet iespējams to var samazināt līdz 4-5%.
5) JKP atbalsta speciāla nodokļa atjaunošanu OIK saņēmējiem, kas valsts budžetam dotu ap 30 milj eiro gadā.
OIK sakārtošana prasīs vairākus mēnešus, bet tas ļaus ietaupīt nākošo divu gadu laikā turpat 250 milj. eur un turpmāko 10 gadu laikā līdz pat 3 miljardiem!
Ļaujiet rīkoties ekonomistiem ar pasaules pieredzi – Jūsu JKP.