Vai drošība ir droša?

5
600
Roberts Lakučs
Roberts Lakučs

Mēs esam liecinieki tam, cik ātri mainās globālā drošības situācija pasaulē. Vēl pirms gada neviens nevarēja prognozēt, ka Latvijas drošība, kaut teorētiski, varētu tikt apdraudēta. Taču pašreiz viens no centrālajiem ziņu sižetiem ir situācija Ukrainā un tās ietekme uz Eiropu un Latviju.

Nepieciešama vienotas sistēma

Valsts aizsardzība un drošība ir pasākumu komplekss, kas sastāv no trīs galvenajām sadaļām – cilvēki, aprīkojums un pareiza, adekvāta šo resursu izmantošanas stratēģija. Parasti aizsardzība un drošība ir vienota sistēma, kas nav sadalīta starp dažādām ministrijām un iestādēm, bet šīs institūcijas darbojas pēc vienota plāna.

Līdz šim valstī šāda sistēma nav izveidota, bet katra ministrija faktiski strādā autonomā režīmā, šauri institucionālu interešu vadīta, par galveno mērķi izvirzot tikai un vienīgi budžeta finansējuma saņemšanu. Pie varas esošos politiskos spēkus šāda situācija ir apmierinājusi, un tas dod iespēju populistiski manipulēt, piemēram, pretnostādot karavīrus policistiem vai ugunsdzēsējiem.

Šāda politika negatīvi ietekmē karavīrus, policistus, ugunsdzēsējus, zemessargus, robežsargus un cietumu darbiniekus. Viņu dienesta specifika ir stingrs reglaments un dienesta instrukcijas, kas ierobežo viņu iespējas pilnā apjomā aizstāvēt savas tiesības. Policisti ir piketējuši pie Ministru kabineta, taču bez rezultāta. Ugunsdzēsēji ir stāstījuši patiesību presei par reālo situāciju dienestā un saņēmuši par to disciplinārsodus. Cilvēki vairs netic, ka viņu stāvoklis var tikt uzlabots. Bet tas ir vissliktākais, kas var būt – cilvēkiem, kas kalpo valstij, nav ticības šai valstij.

Adekvāts atalgojums

Lai atgrieztu šo ticību valstij, nevajag daudz – jārealizē pasākumi, kas apliecinās, ka nevis fiskālie rādītāji, bet cilvēki ir svarīgi. jāpaaugstina karavīru, policistu, ugunsdzēsēju, robežsargu, zemessargu un penitenciāro iestāžu darbinieku atalgojums. Līdz šim visi ir teikuši, ka valstij nav naudas. Mēs uzskatām, ka tā tas nav – ja cilvēks ir zvērējis uzticību valstij un apņēmies tai kalpot, tad valstij nav pamata prasīt, lai šo pienākumu cilvēks pildītu dubulti – šie cilvēki ir jāatbrīvo no nodokļu nomaksas. Dienests un gatavība nežēlot valstij savu veselību un dzīvību tās labā nav apliekama ar nodokļiem.

Nodokļu atvieglojumi un garantijas arī ģimenēm

Kā konservatīva partija mēs uzskatām, ka viena no sabiedrības pamatvērtībām ir ģimene. Ģimenei ir būtiska loma jebkura cilvēka dzīvē, bet jo lielāka to cilvēku, kuri pilda savus bīstamos dienesta pienākumus valsts un sabiedrības labā. Bieži vien šie cilvēki ir grūtas izvēles priekšā – riskēt un izpildīt savu pienākumu vai domāt par ģimeni. Pašreiz par šo cilvēku ģimenēm valsts atceras tikai tad, kad jāsaka svētku runas. To vajag labot – valsts sociālās garantijas vajag attiecināt arī uz ģimeni – laulāto un bērniem. Nav pieļaujams, ka gadījumos, kad ir notikusi nelaime ar kādu no viņam tuvākajiem cilvēkiem, valstij – viņa darba devējam, ar to nav nekādas saistības. Laulātajam un bērniem nepieciešamā medicīniskā palīdzība arī būtu jāsedz no valsts līdzekļiem bez ierobežojumiem, ja ir šāda nepieciešamība.

Ja, pildot dienesta pienākumus, ir nodarīts kaitējums paša veselībai, kas liedz turpmāk pilnvērtīgi strādāt, valstij jāturpina izmaksāt mēneša atalgojums pilnā apjomā arī pēc atvaļināšanas no dienesta veselības dēļ. Cilvēks, iestājoties dienestā, ir plānojis savu nākotni un dienesta gaitu, tāpēc šī kompensācija būtu pārrēķināma pēc tā atalgojuma pieauguma, kāds būtu, ja tiktu turpināts dienests.

Lai nodrošinātu šo jautājumu sakārtošanu ilgtermiņā, uzskatām, ka nepieciešams izstrādāt atsevišķu likumu par karavīru, policistu, ugunsdzēsēju, robežsargu, zemessargu un penitenciāro iestāžu darbinieku tiesisko statusu, atalgojumu un sociālajām garantijām. Jums ir iespēja to atbalstīt.

5 KOMENTĀRI

  1. Man gan šķiet, ka šim vajadzētu nosaukumu kas saistīts ar aizsardzību, jo drošība ir daudz plašāks jēdziens (pat ja iekļaujam arī hibrīdkara elementus).

  2. Jācer, ka tikai kārtējo reizi valsts neaizmirsīs arī par pašvaldības policiju, kura reāli veic kārtības policijas funkciju Rīgā, kur Valsts policijas to redzot ir gandrīz pilnībā iznīcinājusi kārtības policiju, lai ietaupītu, bet visriskantāko darbu veic pašvaldības policija, nemaz jau nerunājot par to, ka pašvaldības policijai veicot šo darbu nav tiesības pretendēt uz izdienas pensiju, ko saņemt pat kabinetā sēdošs un reālam riskam nepakļauts Valsts policijas darbinieks.

  3. Mani ļoti interesē partijas nostādnes aizsardzības jautājumos. Pamatotu kritiku par esošo aizsardzības politiku var atrast, piemēram, varabungu blogā. Tai skaitā, ir daudz jautājumu, piemēram, par to, ka mēs vērienīgi attīstām dažādas infrastruktūras būves, kamēr armijas un zemessardzes bruņojums ir, maigi izsakoties, nepietiekošs. Tāpat, trūkst saprotamas atbildes par to, kā pie esošās politikas mēs radīsim mobilizācijas rezervi.
    Piemēram,
    https://varabungas.wordpress.com/2017/09/05/atbilde-uz-atbildi/

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit